Computerele au reusit in ultimii ani sa intre in viata noastra si sa se faca indispensabile. Au intrat in casa noastra si in masinile noastre, dovedindu-si in fiecare zi utilitatea…. Astazi nu mai putem vorbi de autoturisme fara a face referire si la computerul masinii (ECU), acel „rau” necesar care gestioneaza toti parametrii de functionare ai autovehiculului.

Pentru reset ECU, cel mai simplu/rapid e din tabloul de sigurante sau scoate-ti borna la baterie peste 10 secunde

Reset ECU

ECM foloseste un set de „valori de lucru” ai parametrilor de functionare ai motorului. Aceste valori sunt pastrate intr-o memorie al carei continut este „sters” la intreruperea alimentarii ECU (sau la unele comenzi de diagnoza) si in locul lor se foloseste un set de „valori implicite” stabilite de producatorul masinii si stocate intr-o memorie nevolatila (permanenta, nu se sterge).
Resetul ECU presupune tocmai acest proces de stergere a valorilor de lucru si incarcarea celor implicite.
In timpul functionarii motorului ECU poate ajusta valorile parametrilor in anumite limite pentru a produce o „adaptare” la regimul de functionare (benzina, turatii, etc.). Acestea sunt noile valori de lucru. Cum regimul de functionare (statistic) se poate schimba si valorile de lucru se „adapteaza”, dar acest proces este lent si poate conduce la un „raspuns” neadecvat al masinii la schimbarea conditiilor de exploatare.

Se recomanda a se „provoca” un reset ECU in urmatoarele situatii:
– dupa achizitionarea masinii: daca masina e noua, regimul de functionare de la iesirea din fabrica si pana la iesirea din curtea dealerului este foarte diferit de cel in care veti folosi in mod normal masina (multe porniri cu parcurgerea unor distante foarte scurte, condus oarecum „violent”, etc.); daca masina e SH, cu siguranta nu prea stiti cum a condus-o fostul proprietar (sau utilizatorul/utilizatorii);
– la trecerea pe un nou tip de benzina: in principiu este vorba de schimbarea cifrei octanice, dar chiar si a producatorului; in plus, asta nu se aplica pentru alimentari sporadice, ci doar atunci cand chiar ne-am hotarat sa facem o schimbare (de exemplu: „nu mai vreau CO98, de ce sa dau bani in plus, pun CO95”);
– schimbarea regimului de functionare: daca de exemplu vreti sa plecati la mare, dupa ce v-ati „tarat” prin oras vreo 6 luni (de la excursia la munte, din iarna); in tot acest timp ECU a „invatat” niste valori de lucru care nu au nimic de-a face cu ce-l asteapta in sejurul ce urmeaza;
– „de intretinere”, bi-anual, la inceputul primaverii si sfarsitul toamnei, de dorit inainte de un drum mai lung

Prima lectie

Dupa resetarea ECU este recomandata efectuarea unui parcurs in care ECU sa primeasca prima lectie din care sa invete valorile de lucru „normale”. Asta inainte de a face oricare alt drum cu masina.
Efectele primei lectii se vor resimti dupa cateva cicluri de utilizare (pornit – mers undeva – oprit).

Conditii (pentru inatarea unui regim „normal”: rezonabil de economic, fara a fi lenesa)
– alegeti un traseu liber pe care sa puteti „controla” dupa voie ce faceti cu masina si care sa va permita mersul cu cel putin 60-70 kmph; probabil o sosea intr-o perioada cu trafic scazut
– folositi accelerari line si frana de motor
– insistati pe un regim de mers constant cu 60-70 kmph in treapta a IV-a
– durata traseului 20-30 minute

Daca, sunt probleme cu turatia la relanti, dupa un reset ECU se poate face si un Idle Learn (invatarea regimului de ralanti)

Indiferent de metoda folosita pentru controlul regimului de ralanti, prin IAC – Idle Air Control sau MTIA – Main Throtle Idle Actuator, ECU trebuie sa invete „pozitia” dispozitivului respectiv corespunzatoare regimului de ralanti in anumite conditii. Procedura ce trebuie urmata este stricta si este furnizata de producatorul masinii.
Aceasta procedura trebuie (speficatie din manualul de service) aplicata in urma unor operatii pe masina ce au presupus intreruperea alimentarii ECU, deci si dupa resetul provocat ca mai sus.

Operatii
1. Se pune cheia pe pozitia contact (fara a porni motorul) si se mentine asa timp de 5 secunde.
2. Se readuce cheia in pozitia de repaus si se mentine asa timp de 5 secunde.
3. Se porneste motorul si se lasa sa functioneze pana cand se incalzeste la temperatura normala de functionare (acul indicator se apropie de gradatia mijlocie).
4. Se porneste aerul conditionat si se mentine pornit timp de 10 secunde.
5. Se opreste aerul conditionat timp de 10 secunde.
6. Se opreste motorul tip de cel putin 10 secunde.

Pentru masinile cu cutie automata se trage frana de mana, se apasa pedala de frana si se pune schimbatorul pe pozitia D(rive) iar apoi urmeaza pasii 1-6.

Sursa:http://www.astraforum.ro ,User: B_LUX